<Expositie>
Silent Ground brengt een zorgvuldig geselecteerde groep kunstenaars, ontwerpers, een galerie, twee designwinkels en een museum samen, die een diepgewortelde passie voor materiaal delen. Of het nu gaat om keramiek, metaal, textiel, glas, hout of papier: bij ieder van hen vormt het materiaal het vertrekpunt van een inhoudelijk en vormgericht onderzoek. De deelnemers combineren technisch meesterschap met een hedendaagse en eigenzinnige beeldtaal.
📆 datum 29 - 30 november
⏰ tijd: 10.30 – 17.30
💶 entree: €10,—
📍 Keilepand; Keilestraat 9f Rotterdam
Liesbeths echtgenoot, Han, organiseerde een tentoonstelling van Liesbeths en Hiroyuki's werk, "Watercolor and Calligraphy Collage", bij hem thuis, van 21 december 2025 tot 18 januari 2026.
Liesbeth exposeert sinds 1992 in Japan. Tijdens Liesbeths verblijf in Osaka in 1994 ontmoette ze Hiroyuki Matsumoto, een kalligraaf en keramist, en zijn vrouw Kazuko in Nara. Deze ontmoeting bracht het idee voor een samenwerking tot stand: aquarellen, kalligrafie en collages.
Ze hebben geëxposeerd in Japan, Duitsland en Nederland. Deze tentoonstelling presenteert de resterende werken.
De meeste werken in deze tentoonstelling misten Nederlandse vertalingen. Kiyomi Claringbould-Chiwaki in Rotterdam en Michiru Takeuchi in Tokio vulden deze neemte in. De poster werd ontworpen door Cline Dupont in Paris.
Han Leendertz
November 2025
<Boek>
2025
Ditmaar kreeg ze hulp van Caroline van Sluijs die de test schreef.
Twee overbuurvrouwen die elkaar vonden in hun liefde voor de natuur.
Nicoline Nieuwenhuis maakte al eerder een prentenboek: 'Toen kwam er een varkentje voorbij'.
Ook voor die boek zijn de prenten klei en afgedrukt op rijstpapier.
De grafica Anna Metz (Rotterdam, 1939) ging al op haar zestiende naar de kunstacademie, maar beschouwt zichzelf desondanks als een laatbloeier. Tussen 1971 en 1995 was ze kostwinner voor een gezin met drie kinderen; pas na haar vijftigste ging ze meer experimenteren met de etstechniek. Die techniek hanteert ze tegenwoordig opvallend vrij en onorthodox. Ze laat etsplaten opzettelijk kapotbijten, drukt stukjes papier, textiel en aluminiumfolie met de etsen mee en probeert van iedere afdruk in een oplage iets unieks te maken. Lijnen komen aanwaaien en textuur ontstaat door het zuur – al blijft de kunstenaar natuurlijk wel de regisseur van het toeval. In dit boek beschrijft Jan Piet Filedt Kok de ontwikkeling van het werk van Anne Metz en haar leven. Daarnaast bevat het twee vraaggesprekken met haar door Gijsbert van der Wal. De nadruk bij de keuze van de afbeeldingen, met tal van intrigerende drukvarianten, ligt op haar recente etsen.
Hoofdauteur: Jan Piet Filedt Kok
Tweede auteur: Gijsbert van der Wal
Hoofduitgeverij: Thoth uitgeverij
Dit boek is hardcover
Boek buitenmaat: 25 x 25 x 2,3 cm
Aantal pagina's: 160
Met vele foto's van tekeningen en etsen.
Prijs: 29.95.- euro
