Persbericht – Expositie “Resonance”
Van zaterdag 7 december 2024 tot en met vrijdag 28 februari 2025 exposeert Galerie IROHA nieuw keramiek werk van Mirjam Veldhuis en Nathalie Sonnet en schilderijen van Mamiko Nagatomo. Hun werken tonen de zoektocht naar enerzijds de resonantie in vorm, kleur en textuur en anderzijds innerlijke beleving.
Mirjam
Veldhuis (1961,
Voorschoten) woont en werkt in
Harpel (Gr). Ze studeerde keramiek
aan de Academie Minerva in Groningen. Na een periode waarin zij haar vorm moest vinden werkt zij sinds 2000 eigenlijk uitsluitend met keramiek.
Haar inspiratiebronnen zijn legio. Ze laat zich graag inspireren door andermans kunst uit alle periodes, stijlen en materialen. Ze werkt abstract maar
in haar werk zitten veel landschappelijke elementen, elementen van stillevens en associaties met het lichaam. Soms loopt
dat helemaal door elkaar. Typisch keramisch is wel haar voorliefde voor dunwandigheid; vaak maak ze volumes, maar ook wel vellen, lappen klei
die vrij in de ruimte staan. Ze houdt erg van allerlei vormen van glazuur of engobe, maar een echte decorateur (decals, onderschilderingen en/of opglazuur
decoraties) is ze niet.
Ze vertelt over Sunken: “Deze serie is gedeeltelijk ontstaan in China, gedeeltelijk in mijn eigen atelier. Recycle: Mijn inspiratie was kort gezegd de klei-recycle ton: restklei en afgekeurde objecten week ik weer in om er opnieuw boetseerklei van te kunnen maken. Ik zag soms zulke mooie landschapjes in de kleislib wegzakken dat ik ze wilde bewaren. Dat leidde ertoe dat ik mini kleitonnetjes ben gaan maken waarin ik uitgedroogde objecten liet oplossen. Imperfectie: Het leidde tot beelden waarin imperfectie een grote rol speelt, zoals de enorme krimpscheuren bijvoorbeeld. “
Nathalie Sonnet is Franse keramiste (1962, Deauville) en woont en werkt in Normandië. Ze studeerde geschiedenis aan de Caen Universiteit, kunstgeschiedenis aan de Sorbonne Universiteit, Parijs en keramiek aan Instituut de Céramique Française, Sèvres. Ze werkt al twintig jaar als keramiste en doet onderzoek naar vormen, kleuren en texturen. Het lichaam speelt daarbij een steeds grotere rol, van intimiteit van de materie tot het wel of niet vormgeven met de hand.
Over haar nieuwe werk: “In deze serie, gemaakt voor de tentoonstelling, krijgen de volumes die op een geïmproviseerde manier zijn gemodelleerd en geconstrueerd, een vorm en zoeken ze resonantie in ons zelf. Het lijkt erop alsof we niet meer luisteren of
niets anders zien dan onszelf, en de vorm van het werk dat tevoorschijn komt onszelf reflecteert. Echter, laten we de wereld resoneren. “Winter cold” is de magische ervaring waarbij de sneeuw in alle stilte valt en al het zichtbare uniform maakt.”
Mamiko Nagatomo (1961, Kumamoto, Japan) woont en werkt in Dordrecht.
Na van 1977 tot 1981 teken- en olieverfschilderij te
hebben gestudeerd aan kunstinstituten in Tokyo, studeerde ze in
1985 af aan de Tokyo Zokei Universiteit, afdeling Kunstschilderen en Schone kunsten. In die tijd werd ze sterk beïnvloed door de "color field painting" -werken van kunstenaars in NYC, VS en veranderde
ze haar materiaal van olieverf naar acrylverf.
In 1996 verhuisd van Japan naar Zwitserland en vervolgens naar Nederland in 2002.
In Nederland wordt ze nog steeds geïnspireerd door het landschap van strand en horizon.
Ze probeert niet het landschap zelf te schilderen, maar datgene dat overlapt en resoneert met haar innerlijke ruimte.
Informatie:
Van zaterdag 7 december 2024 tot en met vrijdag 28 februari 2025.
(Van donderdag 26 december tot en met zaterdag 4 januari zijn we gesloten)
Opening en kennismaking met kunstenaars: Zaterdag 7 december, 16.00 tot 18.00
Openingstijden:
Donderdag, vrijdag en zaterdag: 11.00 – 17.00
Ook op afspraak: info@galerie-iroha.nl
Galerie IROHA
Voorstraat 487, 3311 CV Dordrecht, Nederland
Tel.: +31 6 1421 8452 / info@galerie-iroha.nl / www.galerie-iroha.nl